Kako pokrenuti (globalni) startup

Kolumnista: Haris Čusto, poduzetnik, suvlasnik POS SECTOR

Kada želite da pokrenete startup o dosta stvari, koje su važne i koje se trebaju posložiti na samom početku, malo se priča i malo se pažnje daje tom dijelu. Na primjer ako pravite ortačko društvo, važno je dobro postaviti partnerske odnose, uslovi pod kojim se stiče i gubi pravo na vlasništvo firme. Sve su to stvari na koje treba obratiti pažnju na samom početku, kako bi imali olakšano poslovanje u budućnosti, te kako bi sve strane bile zaštićene u nepredviđenim okolnostima.

Glavne stvari, koje morate imati na umu kad je u pitanju osnivanje startupa ali i svakog drugog oblika poduzetništva prepoznajem kroz  četri faze: formiranje firme, podijela vlasništva, zapošljavanje (i dijeljenje dionica) i vođenje poslovanja. U nastavku ću o njima nešto detaljnije iznijeti.

Registracija firme, zašto, kada, gdje i kako?

Registracija firme, odnosno njeno sjedište uslovljeno je osnovnim pitanjem: da li planirate da radite lokalno ili globalno?. Ukoliko želite da budete globalni startup, čiji klijenti nisu vezani za jednu lokaciju, predlažem da se odmah registrujete kao C-Corp u Americi. Za sve koji nemaju američko državljanstvo, jedna od načina kako to sve možete uraditi online je Atlas, servis američkog startupa Stripe koji za vas završi cijeli proces registracije firme (Delaware C Corp), otvaranja bankovnog računa u Silicon Valley banci, izvadit će vam i EIN (employer identification number) od IRS-a (porezna uprava), podesit će vam Stripe račun kako bi mogli primati uplate online i pomoći će vam sa osnovnim poreznim pitanjima. Sve vas to košta oko 500 USD.

Prema zakonima Delaware-a, dozvoljeno je registrovati firmu bez fizičke prisutnosti, iako niste državljanin Amerike.

Zašto se ne registrovati lokalno kao d.o.o. već kao Delaware C Corp u Americi? Zato što su, akteri svjetske poslovne scene, investitori, advokati, navikli na pravne okvire zakona u Delaware-u, a zbog poreznih olakšica investitorima je C Corp jedini dozvoljava Preferred Stocks opcije. Prema zakonima Delaware-a, dozvoljeno je registrovati firmu bez fizičke prisutnosti, iako niste državljanin Amerike.

Prije svega, razmislite da li trebate uopšte da registrujete firmu. Ukoliko tek imate ideju, niste još napravili proizvod, niste sigurni ni da li je to nešto što želite raditi na duži period, da li želite raditi sa suosnivačima i slično onda je prerano. Ukoliko imate proizvod koji je spreman da se prodaje, onda je važno da odmah na samom početku odvojite privatne bankovne račune od poslovnih, pa samim tim i kreirate firmu koja će biti vlasnik proizvoda i na čiji će se bankovni račun slati uplate.

Kada imate registrovanu firmu odmah odredite dionice (shares) koje predstavljaju vlasništvo firme, dodijelite firmi intelektualno vlasništvo, tako da se pojedinci koji su razvijali proizvod (suosnivači) odreknu intelektualnog vlasništva u korist firme. Nakon toga odredite “Board of directors” u kojem će na početku biti samo vi (pravno on mora da postoji). Board of directors će eventualno imati funkciju da donosi glavne poslovne odluke i imenuje osobe na mjesta direktora. Kada ste kreirali BOD, odredite ko će biti CEO – neko ko se brine o poslovnoj strani firme, ko definira i provodi viziju i kulturu firme, te u pravnom smislu, potpisuje zvanične dokumente. To vam sve pravno može završiti, Clerky (Formation, Hiring, Fundraising platform) za par stotina dolara (Više na: www.clerky.com)

Vlasništvo

Razgovor o odgovornostima u firmi je važan proces, i treba ga započeti što ranije. Da li će svi raditi puno radno vrijeme, ili će na početku jedan od vlasnika raditi dio radnog vremena a nakon dosezanja “cilja” početi raditi puno radno vrijeme, je stvar dogovora. Važno je da se ove stvari definiraju na početku jer udio u firmi koja je uspiješna je najvrijedniji izvor financija. Kada se dogovarate važno je da svako od vlasnika osjeća da je dogovor pošten. Jer u cijelom procesu će doći do hiljadu nesporazuma teških i stresnih situacija, i ako jedan od partnera misli da cijeli dogovor nije pošten doći će do razilaska. To je ujedno i najčešći razlog razilaženja poslovnih partnera. Nezadovoljstvo dogovorom ili realizacijom gradi netrpeljivost, netrpeljivost se gomila i na kraju eksplodira. Cijeli proces razilaženja partnera dovodi firmu u kolaps i rijetke firme prežive taj proces. Zbog toga je veoma važno da se sve ove stvari definiraju na samom početku i da se priča o njima.

Podijela vlasništva bi trebala biti manje više jednaka među osnivačima. Bez obzira da li je jedan počeo 3 mjeseca prije drugih, ili je uradio više posla, podijela bi trebala da oslikava budućnost a ne prošlost firme. Ipak predlažem razliku u vlasništvu od barem 1% u korist od jednog od partnera, kako u slučaju razlaza partnera ne bi došlo do “deadlock” situacije, gdje svi imaju isto pravo glasa i ne mogu se dogovoriti kako naprijed.

Da bi se ovo sve završilo potrebno je odraditi i određenu papirologiju. “Stock purchase agreement” je ugovor kojim se definiraju uslovi kupovine dionica, nakon čega je potrebno da sa svog privatnog računa uplatite minimalan iznos na račun firme kako bi otkupili svoje dionice čime se vlasništvo firme prebaciva na fizičku osobu.

Pravo na vlasništvo dionica – vesting 

Iako ste kupili dionice, one nisu odmah vaše vlasništvo. Zamislite situaciju gdje jedan partner koji je vlasnik ⅓ firme nakon tri mjeseca odluči da više ne želi raditi na proizvodu ali želi i dalje ostati vlasnik. U isto to vrijeme druga dva partnera koji su također vlasnici po ⅓ firme rade po cijele dane i noći ne bi li firma zaživila i nakon par godina ostvari finansijski uspjeh. Sva dobit bi se u ovom slučaju dijelila na sva 3 vlasnika podjednako, iako se ovaj jedan nije uopšte žrtvovao. Da se to ne bi dešavalo važno je definirati uslove pod kojim se stiče pravo na vlasništvo dionica tj. Vesting. (Vesting je sticanje prava na trajno vlasništvo dionica kroz vrijeme.)

Kada se dogovarate važno je da svako od vlasnika osjeća da je dogovor pošten. 

Standardni vesting uslovi su: 4 godine sa 1 godinom testiranja. Prvu godinu niko nema pravo da postane vlasnik dionica. Što znači da ukoliko radite 6 mjeseci na projektu i odustanete, firma ima pravo da otkupi vaše dionice i to po cijeni koju ste platili za njih. Nakon prve godine 25% vaših dionica prelazi u vaše trajno vlasništvo. Ostatak dionica dobijate kroz naredne 3 godine, i to 1/48 od ukupnih dionica svaki mjesec će preći u vaše vlasništvo. Nakon 4 godine vlasnici ste 100% vaših dionica. Ovo omogućava da izračunate koliko vlasništva vama ostaje u slučaju da odlučite da napustite firmu prije isteka 4 godine. Sve dionice koje nisu prešle u vaše vlasništvo se vraćaju firmi. Firma otkupljuje preostale dionice po cijeni koja je bila plaćena za njih.

VAŽNO! Možda najvažniji dio papirologije koji morate potpisati ukoliko registrujete firmu u Americi je 83b election dokument, koji omogućava da se oporezujete po cijeni dionica na dan kupovine a ne na dan Vesting-a dionica (kada je cijena sigurno veća a samim time i porezi). Ovo je greška koju ne možete ispraviti, zbog koje investitori odustaju od ulaganja i zato je važno da se odradi na vrijeme (Clerky će vas na to upozoriti i pomoći vam da podnesete obrazac 83b election).

Nakon što ste posložili tehničke stvari vašeg budućeg biznisa, na red dolazi vođenje poslovanja, kojem se nakon ovakve detaljne i složene organizacije možete maksimalno posvetiti. Kako će te surfati po zatalasanim morskim valovima, među stotinama i hiljadama onih koji isto kao i vi žele biti najbolji, zavisi od vas samih.