Marketing nestaje. Sve oko nas je prodaja.

Marketing i prodaja su dvije važne poslovne funkcije svake kompanije, međutim za razliku od prodaje koja donosi profit, dugo vremena vladala je zabluda da je marketing trošak, pa ga CEO i vlasnici nisu prihvatali, a marketing menadžeri shvaćeni kao oni koji više troše nego zarađuju. Po toj logici stvari i proizvodnja je trošak – znači li to da treba prestati proizvoditi? 

Piše: Irma Maksumić

Dugo godina traje broba ljudi iz struke da zaštite koncept marketinga ali kako stvari danas stoje u tome neće uspjeti! Marketing će evalurati u prodaju, jer svijet ide u tom pravcu. Djelimični krivci su i sami marketari, dozvolili su da ovaj posao bude utočište svih onih ‘koji ne znaju čim da se bave‘. Da li možete biti bilo koje zanimanje danas ako nemate znanje i vještine? Suludo pitanje. Naravno da ne možete. Zašto se onda dozvoljava rad u marketingu, ili još gore odlučivanje o marketingu ili još gore titule ‘stručnjaci u marketingu‘ apsolutno svakom ko za to izrazi i najmanju želju.

Da li je naša profesija postala utočište izgubljenih duša, koji zbog ljubavi u materijalizam pošto-poto žele postati poslovni ljudi?

Najvažnije što učite u marketingu i lekcija koji su mnogi ‘marketing stručnjaci’ preskočili jeste lekcija o emociji. Onaj je ta vibra koju u sebi brusite, nju ne možete naučiti, ne možete je kopirati, ukrasti od nekoga. Morate je imati i brusiti. Ako je imate, a nemate znanje kako doći do dijamanta, zauvijek će te ostati ugljen, ako naprosto znate kako a nemate je u sebi čemu vam i to..?

Emocija je najveća razlika između marketara i marketing ‘stručnjaka’ (kako se obično oni nazivaju između sebe). Izumirajuća rasa marketara još uvijek se čuva po nekim agencijama, akademskoj zajednici, kompanijama a neki rade i privatno. Marketing ‘stručnjaci’ su preplavili svijet oni iskaču iz svakog facebook statusa, iz inboxa, na LinkedIn-u i sve to počinje biti vrlo iritantno, kako za nas iz profesije, tako i korisnicima – klijentima. Posljedice ‘stručnjaka’ koji nisu stručnjaci već obični šarlatani željni slave i brzog novca, neradnici, bez imalo kreativnosti, su mnogo veće nego što se to čini. Oni će marketing odvesti u propast.

Sa druge strane je tehnologija

Šta se događa na tom polju. Elon Musk, idejni tvorac naseljavanja Marsa, genije 21. vijeka uveliko razvija tehnologiju, ispred kompanije Neurolink, koja će povezati mozak i računare. Najnovija istraživanja kažu da će se marketinški oglasti čitati u našim mislima. Koliko god to bilo nemoralno, uvijek postoje oni koji će pristati da budu roboti. Ako oko vas svi pristaju biti roboti, jer tako mogu kontrolirati svoje emocije, postati smireniji, pametniji, pod cijenu da reaguju na komandu, jednog dana i vi će te poželjeti prestati biti čovjek i patiti na primjer zbog ljubavi? Zar ne?

Kakve to veze ima sa marketingom? Trenutno ne baš velike jer ta tehnologija koju razvijaju vjerovatno neće biti u našim generacijama. Veza je u tome da na jednoj strani imate marketing stručnjake koji su nesposobni da prave bilo kakve inovacije; a sa druge tehnologiju koja ima nevjerovatno snažne progrese koji se direktno odnose na marketing. Ako se pri tome doda stalna želja najvećeg suda (vlasnika i direktora) da se smanje troškovi marketinga, odnosno da marketing uz najoštrije fiksne kalkukacije donese profit, on sa ova tri aktera u igri nema nikakvu budućnost.

Prema pisanju jednog portala, razvijaju se kompanije koje izdaju oglas a plaćanja idu prema koeficijentu zarade od oglasa. Mnogi su sa oduševljenjem primili tu vijest što jasno potvrđuje da većina o marketingu ‘nema pojma’. Da pojasnim. Naručite oglas i plaćate onoliko koliko vam on donese novca. To nije oglas – izgleda kao banner ali je ustvari automatizirana prodavačica iz vaše omiljene trgovine, koju brkati vlasnik plaća po procentu.

Svi nedostaci koji danas se prepisuju marketingu rezultat su nedekvatnog kadra koji je trebao implementirati marketinšku teoriju i raditi na tome da se stvore vještine. Teorije u većini slučajeva nema, a od vještina najbolje im ide samopromocija. Pa ako je sve otišlo kvragu neka umre i marketing. Samo dajte da mu ustanovimo smrt i dosljedno ga sahranimo. Zaslužio je bar to. A ne da se sa njegovim imenom fućka ko stigne…