Začetnici start-up ekosistema u Hercegovini

INTERA Tehnološki Park

Tehnološki park INTERA, osnovan je u Mostar, sa dominantnim djelovanjem na području Hercegovine. Prava je oaza mladih poduzetnika, kreativnosti i pozitivne energije, koja već tri godine radi aktivnosti usmjerene u promoviranju poduzetništva.

Incijativa za osnivanje INTERE potekla je iz poduzetničke zajednice grada Mostara, i danas predstavlja mjesto na kojem ne vrijede nikakava druga pravila osim onih koje propagira mali planet – INTERA. O ovoj organizaciji koja daje inspiraciju i podršku mnogim, sadašnjim i budućim, poduzetnicima, za Reunion magazin, razgovarali smo sa direktorom INTERA TP Vedranom Šimunovićem.

Reunion: Nalazimo se u vremenu, u kojem polako ali sigurno, neki novi klinci izlaze na poslovnu scenu, kako na globalnom tržištu tako i na našem domaćem. Znamo da mjesta poput INTERA Tehnološkog parka promiču start-up kulturu, podržavaju mlade inovatore, poduzetnike, možete li nam reći kako i na koji način?

Vedran Šimunović: Poslovna scena je dinamičnija nego ikad, a procesima globalizacije poduzeća su prisutna na svim tržištima. Mi težimo bržem putu razvoja regije Hercegovine, gdje malim koracima želimo stvoriti povoljnu poduzetničku klimu. Za sebe ponosno kažemo da smo začetnici start-up ekosustava u Hercegovini, budući da već tri godine pomažemo pojedincima da ostvare svoje poduzetničke potencijale pružanjem znanja, vještina i inicijalnih resursa. Osim podrške startupima kroz poslovni inkubator, jako puno radimo na promociji poduzetništva među mladima, te generalno na upoznavanju lokalne zajednice sa startup kulturom.

U proteklih par godina organizirali smo četiri Startup Weekenda gdje je sudjelovalo više od 150 mladih. Radi se o planetarno poznatom događaju na kojem mladi, tijekom vikenda, u timu rade na razvijanju poslovne ideje, uz asistenciju iskusnih poduzetnika. Također, u više smo navrata ugostili i organizirali natjecanje za najbolju studentsku poslovnu ideju.

Protekle jeseni smo organizirali i prvi hackhaton u Mostaru, gdje je četrdesetak mladih radilo na razvoju tehnoloških rješenja za probleme određenih lokalnih poduzeća iz sektora poljoprivrede, učiniviši tako prve korake da se Mostar pridruži pametnim gradovima u svijetu.

Popularizacija startup kulture temelj dugoročnog povoljnog poslovnog ambijenta. 

Ukratko, vjerujemo da je popularizacija startup kulture, edukacija mladih o prednostima samozapošljavanja i generalno promocija poduzetništva, najbolji temelj za dugoročno stvaranje povoljnog poslovnog okruženja i razvoj novih, inovativnih startup poduzeća, čiji će pokretači biti upravo mladi ljudi iz naše zajednice.

Reunion: Razgovarali smo i sa predstavnicima drugih centara u BiH, koji se isto bave promocijom mladih poduzetnika i daju nesebičnu podršku u tome. Međutim, ono što je razlika između vas i njih jeste da se u vašim prostorijama nalaze i poduzetnici čija ideja nije tehnološke prirode, odnosno nije start-up u definicijskom smislu? Znači li to da je svako ko ima dobru ideju dobrodošao?

Vedran Šimunović: Prije svega bih želio naglasiti da, suprotno često raširenom pogrešnom shvaćanju, startupi nužno ne polaze od neke tehnološke ideje. Naravno da postoji opravdan razlog za takvu sliku u javnosti zato što zahvaljujući prirodi te industrije, tehnološki startupi imaju puno veći potencijal za brzo širenje i doseg ogromnog broja korisnika u jako malo vremena. Također, radi se o najbrže rastućem sektoru u suvremenom svijetu te nije čudno da ideje iz ovog domena privlače najviše pažnje. Međutim, postoji zaista mnogo različitih definicija startupa, i iako ne postoji univerzalni konsenzus koja je ispravna i općeprihvaćena, činjenica jest da ih većina startupe ne ograničava na sektor iz kojeg dolaze. Izdvojio bih definiciju Neila Blumenthala, cofoundera i co-CEO Warby Parkera, koji definira startup kao poduzeće koje nastoji rješiti problem za koji rješenje nije očigledno, a uspjeh nije zagarantiran.

Tu dolazim do odgovora na vaše pitanje – u INTERA inkubator je dobrodošao onaj tko ima inovativnu poslovnu ideju, te jasno izrazi želju da tu ideju realizira uz mukotrpan trud i predanost. Ne isključujemo ideje na temelju sektora iz kojeg dolaze niti donosimo preventivno odluku da li je ideja dobra ili nije (niti smatramo da imamo pravo na to). Naprotiv, odluku o primanju tima u inkubator donosimo na temelju neovisne procjene komisije, koju čine pomno odabrani eksperti, a sve to na osnovu različitih kriterija koji obuhvaćaju jasno definirane ciljeve, vrijednost proizvoda ili usluge za klijente ili kupce, jasno definirano ciljano tržište, konkurentske prednosti, marketinšku strategiju, plan prodaje, stručnost tima i financijske planove.

Svaki aplikant može dobiti pomoć našeg osoblja pri pripremi svoje aplikacije, ali mora biti u stanju jasno ilustrirati svoju ideju po navedenim parametrima, ili barem biti svjestan u kojim će mu segmentima naša pomoć biti najpotrebnija. Ukratko, nastojimo pomoći „stvarnim“ poduzećima koja poduzimaju mnogo napora kako bi se izdvojla iz mase, pronašla klijente i ostvarila rast.

(cijeli intervju pročitajte u (e.) magazinu Reunion)