Jeftina radna snaga više ne živi na Balkanu

Srednja i Istočna Europa 90-tih godina bili su zemlje jeftine radne snage, koja je odlazila na privremeni ili stalni rad širom svijeta, ali uglavnom u centralnu Europu. Štrajk radnika u Volkswagenovoj tvornici u Bratislavi prošlog mjeseca, prvi štrajk u većoj automobilskoj tvornici, rezultirao je izrazitijim, 14-postotnim rastom plaća, što je najnoviji i najsnažniji znak promjene gospodarskog okruženja.

Zarađivali 75 eura mjesečno

Mnoge proizvodne sile krčili su puteve u zemlje srednje i istočne Europe, tako je VW došao u Slovačku, Češku, Poljsku i Mađarsku u potrazi za jeftinom radnom snagom. Zoroslav Smolinsky, sindikalni povjerenik u slovačkom VW-u koji je organizirao štrajk, u proizvodnim je pogonima počeo raditi 1992. godine, kada je tvornicu tek bio preuzeo njemački Volkswagen.

U to je vrijeme dobivao mjesečnu plaću u protuvrijednosti 75 eura. “Mogli smo živjeti od toga. Morali smo”, kazao je. Danas 12.300 VW-ovih radnika u Bratislavi u prosjeku zarađuju po 1.804 eura na mjesec. “Vremena su se promijenila”, kazao je taj 48-godišnjak. “U Europskoj uniji smo i moramo pratiti korak s trendovima i postupno smanjivati taj jaz”.

Osim VW, i druge automobilske industrije su išli putem srednje i istočne Europe u potrazi za jeftinom radnom snagom. Francuski proizvođač Peugeot i južnokorejska Kia podigli su plaće ove godine u Slovačkoj, dok su Audi i Mercedes suočeni s prijetnjom štrajkova u Mađarskoj.

Nova odredišta za jeftinu radnu snagu

Iako će kompanije zadržati svoje poslovnice i fabrike u ovim zemljama, analitičari tumače da nove ideje i proširenja će ići još južnije, tačnije prema Turskoj i Sjevernoj Africi. Upravo ova odredišta smatraju se potencijalom za novom jeftinom radnom snagom kompanija.

U Renaissance Capitalu su mišljenja da će ulagači u potrazi za jeftinijom radnom snagom u konačnici prilike tražiti u zemljama dalje na jugu i istoku.  “Kada je poslovno povjerenje u Europi ponovno visoko, mišljenja smo da će novi val ekspanzije ulaganja zahvatiti Tursku i zemlje na južnom Mediteranu”, dodaju u bilješci klijentima, u kojoj među odredištima također ističu Maroko, Tunis i Egipat a moguće i Ukrajinu i Iran.

“Nikad više srednja Europa vjerojatno neće nuditi ono što je nudila 1990-ih”, ističu u bilješci klijentima.